Проблема нації і національного характеру в історіософії Володимира Соловйова

  • Anatoly Meleshchuk Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара https://orcid.org/0000-0002-7777-1714
Ключові слова: філософія історії, історіософія, Російська імперія, слов’янофільство, західництво, національна ідея, національна психологія, Захід, Схід

Анотація

Сучасна українська нація проходить складний етап випробувань, зовнішньої військової і інформаційної агресії, що актуалізувало національну тематику, посилило інтерес до етнічної культури. Цілком очікувано пожвавилися націоналістичні рухи, як відповідь на спробу поширення «руського миру» і наступу на українську культуру. Та захисна спрямованість націоналізму, у деяких напрямків, часом набуває дискримінаційних, авторитарних, ізоляціоністських рис. Тож постає питання демаркації конструктивного націоналізму і того, що веде до руйнування свободи слова, совісті, віросповідання, користування зручною мовою, а зрештою – розколу суспільства. Відповідь на цю проблему запропонував Володимир Соловйов у другій половині ХІХ століття. Мислитель вважав, що нація має безумовне право на свою особливість, але мета її історичного існування не може полягати у служінні своїй унікальності. Усі нації подібно живому організму поєднані у людстві і мають слугувати загальній меті. Кожна нація повинна здійснювати свій унікальний вклад у загальнолюдський добробут. Одні народи творить науку, інші релігію і духовність, треті філософію. Зрештою найкращі надбання стають загальними і роблять життя людства кращим.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Anatoly Meleshchuk, Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара

Кандидат філософських наук, доцент кафедри філософії,
Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара

Посилання

Zen’kovskiy, V.V. (1997). Russkiye mysliteli i Yevropa [Russian thinkers and Europe]. Moscow: Respublika. (in Russian).

Korohodova, E.P. (1995). Lyudyna i kosmos v teodytseyi V.Solovyova [Man and space in the theodicy of V Solovyov]. Dukh i kosmos: nauka i kulʹtura na shlyakhu do netradytsiynoho svitospryynyattya. Kharkiv. 14-20. (in Ukrainian).

Litovchenko, N.P. (1996). Natsional’naya ideya v tvorchestve Vladimira Sergeyevicha Solov’yeva [The national idea in the works of Vladimir Sergeevich Solovyov]. Filosofiya i sotsiologiya v kontekste sovremennoy kul’tury. Dnepropetrovsk, 93-106. (in Russian).

Meleshchuk, A.A. (2006). Kontseptsiya «Boholyudstva» Volodymyra Solovyova yak universalʹna alʹternatyva natsionalʹnoyi ideyi vyklyuchnosti rosiysʹkoho narodu u slov’yanofiliv [Vladimir Solovyov’s concept of “God-manhood” as a universal alternative to the national idea of the exclusivity of the Russian people among Slavophiles]. Hrani, 1, 97-99. (in Ukrainian).

Meleshchuk, A.A. (2018) Transformatsiya skhidnoslovʺyansʹkoho mesianizmu vid filosofsʹkoyi dumky Rusi do rannikh slovʺyanofiliv [Transformation of East Slavic Messianism from the Philosophical Thought of Russia to the Early Slavophiles]. Hrani, 12, 174-177. (in Ukrainian).

Serbinenko, V.V. (1994). Vl.Solov’yev: Zapad, Vostok i Rossiya [Vl. Soloviev: West, East and Russia]. Moscow: Nauka. (in Russian).

Solov’yev, V.S. (1966a). Natsional’nyy vopros v Rossii (vypusk II) [The national question in Russia (part II)], in: Sobraniye sochineniy v 12t. Т.5. Brussels: Zhizn’ s Bogom, 181-244. (in Russian).

Solov’yev, V.S. (1966b). Tri sily [Three forces], inSobraniye sochineniy v 12t. Т.1. Brussels: Zhizn’ s Bogom, 227-240. (in Russian).

Solov’yev, V.S. (1966c). Filosofskiye nachala tsel’nogo znaniya [Philosophical principles of integral knowledge], in: Sobraniye sochineniy v 12t. Т.1. Brussels: Zhizn’ s Bogom, 250-406. (in Russian).

Solov’yev, V.S. (1966d). Chteniya o Bogochelovechestve (Readings about God-manhood], in: Sobraniye sochineniy v 12t. Т.3, Brussels: Zhizn’ s Bogom, 3-181. (in Russian).


Переглядів анотації: 4
Завантажень PDF: 6
Опубліковано
2021-07-24