ОСОБЛИВОСТІ СОЦІАЛЬНОГО ВІДЧУЖЕННЯ В ПІЗНЬОМУ КАПІТАЛІЗМІ

  • Georgij Ivanovich Putin Одеський національний університет імені І.І.Мечникова https://orcid.org/0000-0001-6007-5280
Ключові слова: відчуження, марксизм, неомарксизм, постмодернізм, суспільство споживання, одновимірне суспільство, симулякр

Анотація

У статті показано, як розвивалося розуміння філософами проблеми відчуження, відображена його роль і місце в житті сучасного суспільства. Ґрунтуючись на ідеях неомарксистів (Г.Маркузе, Д.Лукач), автор показує, що розвиток капіталізму і поліпшення матеріальних умов життя людей не вирішило проблему відчуження, а породило його нові форми, такі як суспільство споживання, одновимірний людина. Для статті важлива ідея про те, що капіталізм став більш зрілим і стійким завдяки привабливості світу споживчих благ. Тобто, відчуження набуло зовні «добровільний» характер. У статті також досліджується проблема відчуження в контексті постмодернізму (Ж.Бодрійяр, Ф.Джеймісон і ін.). У цьому ключі порушено питання ілюзорності символічних форм практики і роль відчуження в їх виникненні. Залишаючись на марксистських позиціях, автор не поділяє розуміння сфери символічного як виключно незалежної від відображення її людиною. Симуляції і симулякри є специфічною рисою саме капіталістичного суспільства. Але влада симулякрів над свідомістю людини не абсолютна навіть при капіталізмі. Відчуження можна перебороти, але при цьому воно розглядається як необхідний етап у розвитку суспільних відносин, важливий для становлення цивілізації.
Відчуження послужило причиною атомарності суспільства, його відсталості і відсутності його якісного розвитку. У свою чергу, це призвело до численних практичних наслідків: бідності, соціального розшарування, депресії, кризи суверенітету і реальної демократії. У статті дається філософська основа вирішення цих проблем сучасності.
Результати дослідження підводять автора до наступних висновків. Пізній капіталізм більш стабільний і стійкий, ніж капіталізм часів Маркса, оскільки відчуження поширилося на сферу споживання. У цих умовах конфлікт людини і результатів його діяльності носить не абсолютний, а периферійний характер. У споживчому суспільстві встановлюється одномірне мислення, при якому людська практика втрачає змістовну частину, і в ній починає переважати форма, зовнішня оболонка. Подолання відчуження в пізньому капіталізмі – це відновлення об’єктивної сутності понять, які придбали багато в чому символічний характер: свобода, демократія, суверенітет і т.ін. Тому автор вважає прогресивним часткове повернення до класичного типу відчуження, при якому відбувалася активна рефлексія цих понять.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Georgij Ivanovich Putin, Одеський національний університет імені І.І.Мечникова

Аспірант кафедри філософії,
Одеський національний університет імені І.І.Мечникова

Посилання

Althusser, L. (2006). Za Marksa [For Marx]. Moscow: Praxis. (in Russian)

Baudrillard, J. (2007). K kritike politicheskoj e`konomii znaka [For a Critique of the Political Economy of the Sign]. Moscow: Academic project. (in Russian)

Buzgalin A.V. & Kolganov A.I. (2015). Global`ny`j kapital [Global Capital] (3rd ed., Vol.1). Moscow: LENAND. (in Russian)

Jameson, F. (2019). Postmodernizm, ili kul`turnaya logika pozdnego kapitalizma [Postmodernism, or, the Cultural Logic of Late Capitalism]. Moscow: Gaidar Institute Publishing House. (in Russian)

Žižek, S. (2020). Prostaya veshh`, kotoruyu trudno sdelat` [The simple things that are hard to do]. Retrieved March 10, 2020 from Center for Political Analysis: https://centerforpoliticsanalysis.ru/position/read/id/prostaja-vesch-kotoruju-trudno-sdelat (in Russian)

Kandalintseva, E.L. (2001). Problema svobody` i vy`bora vo franczuzskom e`kzistenczializme (Zh.-P.Sartr, A.Kamyu) [The problem of freedom and choice in French existentialism (J.-P.Sartre, A.Camus)]. Philosophy and Society, 2 (23), 97-107. (in Russian)

Lacan, J. (1995). Funkcziya i pole rechi i yazy`ka v psikhoanalize [The function and field of speech and language in psychoanalysis]. Moscow: Gnosis. (in Russian)

Lebedev A.B. & Gataullin A.I. (2010). Soczial`noe otchuzhdenie kak predmet psikhoanaliza [Social alienation as a subject of psychoanalysis]. Scientific notes of Kazan State University, 152 (book 1), 100-108. (in Russian)

Lukács, G. (2003). Istoriya i klassovoe soznanie. Issledovanie po marksistskoj dialektike [History and class consciousness. Research on Marxist Dialectics]. Moscow: Logos-Altera. (in Russian)

Marx, K.& Engels, F. (1960). Sochineniya [Works] (T. 23). Moscow: Politizdat. (in Russian)

Marcuse, G. (2003). E`ros i czivilizacziya. Odnomerny`j chelovek: Issledovanie ideologii razvitogo industrial`nogo obshhestva [Eros and civilization. One-Dimensional Man: A Study of the Ideology of a Developed Industrial Society]. Moscow: Ast. (in Russian)

Khmel, S.N. (13 November 2020 p.). E`kspluatacziya naemnogo truda i problema soczial`noj spravedlivosti [The exploitation of hired labor and the problem of social justice]. 2000, 39 (961), 12-13. (in Russian)


Переглядів анотації: 15
Завантажень PDF: 12
Опубліковано
2021-07-24