ПРАКТИКА ЗАСТОСУВАННЯ В ЄВРОПЕЙСЬКОМУ СОЮЗІ ГНУЧКОЇ ІНТЕГРАЦІЇ У СФЕРІ ЗОВНІШНЬОЇ ПОЛІТИКИ, ПОЛІТИКИ БЕЗПЕКИ І ОБОРОНИ

Ключові слова: європейська інтеграція, гнучка інтеграція, просунута співпраця, ЄС, спільна зовнішня політика та політика безпеки, європейська політика безпеки і оборони

Анотація

У статті проаналізовано практику застосування в ЄС гнучкої інтеграції у сфері спільної зовнішньої політики та політики безпеки / європейської політики безпеки і оборони (СЗППБ/ЄПБО). Визначено, що гнучка інтеграція у рамках Європейської політики безпеки і оборони в реальності з’явилася раніше самої політики, правда, поза інституціональними рамками ЄС. У середині 1990-х рр. найбільш перспективною для застосування майбутніх положень про просунуту співпрацю вбачалася сфера «другої опори» (СЗППБ). Виявлено, що на практиці Спільна зовнішня політика і політика безпеки була виключена зі сфери застосування просунутої співпраці в Амстердамському договорі. У рамках СЗППБ була передбачена можливість конструктивного утримання. Крім того, в цій сфері Амстердамський договір залишав відкритим значний простір для співпраці ad hoc поза договором. До набуття чинності Ніццького договору реалізація гнучкої інтеграції у сфері безпеки і оборони багато в чому здійснювалася поза правовими рамками ЄС. Такий стан речей був обумовлений, з одного боку, відсутністю необхідних положень в Амстердамському договорі, а з іншого боку, об’єктивною необхідністю і бажанням держав-членів розвивати співпрацю в цій сфері. Результатом стала участь країн Євросоюзу в різних об’єднаннях, що займаються забезпеченням безпеки і оборони і створених на базі міжурядової співпраці. В ході дослідження з’ясовано, що Ніццький договір істотно розширив можливості використання гнучкої інтеграції в правових рамках ЄС. У той же час продовжувала розвиватися і міжурядова співпраця поза інституціональними рамками ЄС. Оскільки впровадження просунутої співпраці в сферу оборони не відповідало положенням Ніццького договору, то глави чотирьох держав запропонували внести відповідні зміни в майбутню Конституцію ЄС, яка не набула чинності. Досліджено, що Лісабонський договір створив інституціональну і правову базу для функціональної єдності СЗППБ і ЄПБО і одночасно істотно розширив можливості застосування просунутої співпраці (у вигляді постійної структурованої співпраці) в цій галузі, що стало відповіддю на реально існуючу проблему розвитку гнучких форм інтеграції у військовій сфері поза інституціональними рамками ЄС. Згідно з положеннями Лісабонського договору, в цій сфері відкриті найбільші можливості для реалізації проектів просунутої співпраці.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Vitalii Yanovych Savka, Ужгородський національний університет

Cт. викладач кафедри міжнародної політики,
ДВНЗ «Ужгородський національний університет»

Посилання

Bonito, E. (1999). A Single European Army. Financial Times. London, 3 February, 10-16.

Conclusions of the Meeting of the Heads of State and Government of Germany, France, Luxembourg and Belgium on European Defense. (2003). Brussels, 23 April.

Consolidated Versions of The Treaty on European Union and The Treaty Establishing the European Community. (2003). Luxembourg: Office for Official Publications of the EC.

Consolidated Versions of The Treaty on European Union and The Treaty on the Functioning of the European Union. (2008). Official Journal, 115.

Danilov, D. A. (2001). Obschaja vneshnaja politika i politika bezopasnosti ES. [Common foreign and security policy of the EU]. Evropejskij Sojuz na poroge XXI veka: vibor strategii razvitija / Pod red. JU. A. Borko, O. V. Butorinij. М., 166-192. (in Russian)

Dierrichs, U. & Jopp, M. (2003). Flexible Modes of Governance: Making CFSP and ESDP Work. International Spectator, 38. London, 15-30.

Europe de la Defense – Eurocorps. (2019). Retrieved October 23, 2019 from www.defense.gouv.fr

Europe de la Defense – The European Gendarmerie Force (EGF). (2019). Retrieved October 23, 2019 from www.defense.gouv.fr

Grushko, І.І. (2020). Praktyka hnuchkoji integracii u rozvytku polityky bezpeky Evropeyskoho Sojuzu [The practice of flexible integration in the development of security policy of the European Union] in: Materialy ХІV Mizhnarodnoji naukovo-praktychnoji konferenciji aspirantiv i studentiv «Moloda nauka Volyni: priorytety ta perspektyvy doslidzhen» (12−13 travnja 2020 roku). Luzk: Vezha-Druk, 131-134. (in Ukrainian)

Howorth, J. (2000). European Integration and Defence: The Ultimate Challenge? ISS of WEU. Chaillot Paper, 43. Paris, 37-56.

La Serre F., de. (2000). La cooperation renforcee. La Constitution de l’Europe / Ed. par P. Magnette, Bruxelles, 161-170. (in French)

Meeting of the Heads of State and Government of Germany, France, Luxembourg and Belgium on European Defence. (2003). Bulletin Quotidien Europe: Europe-Documents, 8453.

Miles, L. (2000). Sweden and Finland. The Foreign Policies of European Union Member States / Ed. by I. Manners, R. Whitman. Manchester, 181-203.

Missiroli, A. (2000). CFSP, Defense and Flexibility. ISS of WEU. Chaillot Paper, 38, 11-32.

Shemjatenkov, V.G. (2003). Evropejskaja integracija [European integration]. М.: «MO». (in Russian)

The Foreign Policies of European Union Member States (2000). / Eds. By I. Manners, R. Whitman. Manchester.

Tonra, B. (2000). Denmark and Ireland. The Foreign Policies of European Union Member States / Ed. by I. Manners, R. Whitman. Manchester, 224-242.

Wivel, A. (2005). The Security Challenge of Small EU Member States: Interests, Identity and the Development of the EU as a Security Actor. Journal of Common Market Studies, 43(2). Oxford, 393-412.

Wright, J. (1999). Trusting Flexible Friends: The Danger of Flexibility in NATO and the West European Union. European Union. Contemporary Security Policy, 20(1). London, 11-29.

Zhurkin, V.V. (2005). Evrosojuz v XXI veke: Evropejskaja politika bezopasnosti I oboroni [The European Union in the 21st Century: European Security and Defense Policy]. Dokladi Instituta Evropi RAN, 170. М.: «OGNI TD», 53-63. (in Russian)


Переглядів анотації: 8
Завантажень PDF: 6
Опубліковано
2021-07-24