«КИЄВО-ПЕЧЕРСЬКИЙ ПАТЕРИК»: ФІЛОСОФСЬКІ ЗАСАДИ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ В ГРОМАДІ
Анотація
Пандемія COVID-19 і повномасштабна війна, розв’язана РФ проти України попри будь-які морально-етичні та гуманістичні принципи, наразі актуалізували в українському суспільстві потреби у розв’язанні нагальних соціальних проблем (безробіття, безпритульність, бідність тощо), пошуку смисложиттєвих і ціннісних орієнтирів; зреалізації соціальної практики на засадах людинолюбства й мудрості, які, до слова, перебували у центрі уваги вітчизняних мислителів доби Київської Русі. У даному контексті на особливу науково-дослідницьку увагу заслуговує «Києво-Печерський патерик», у якому вміщено опис соціальної практики мислителів часів Київської Русі, у яких Слово не розходилося зі Справою. З огляду на це мета даного дослідження полягає у з’ясуванні основних складників філософського підґрунтя, яке утворило благодатне поле для впровадження Печерськими ченцями соціальної практики. Під час дослідження з’ясовано, що Печерські ченці: 1) утворили громаду, яка стала відігравати важливу роль духовно-практичного осередку київської територіальної громади загалом; 2) втілювали у своїй духовно-практичній діяльності такі основні риси української філософської думки, як кордоцентризм, який зумовив культи Слова, Мовчання й Доброї Справи, що йдуть від Серця, в якому оселився Бог; турботу, що сприяє саморозвитку людини, відкриваючи перед нею широкі обрії свободи, а також онтологічні перспективи її існування та зреалізації себе як можливості; толерантність, що передбачає терпіння; синтез індивідуального (особистісного) та колективного (соборного) за домінування останнього); 3) вже за часів Київської Русі активно впроваджували метод соціальної роботи в громаді на гуманістичних засадах людинолюбства, смирення, милосердя, терпіння, волонтерства тощо. У зв’язку з цим дане дослідження відкриває перспективи розбудови шляхів превенції професійного та особистого вигорання фахівців із соціальної роботи.
Завантаження
Посилання
Bibliya abo knyhy Svyatoho Pysma Staroho y Novoho Zapovitu. Iz movy davnoyevreyskoyi y hretskoyi na ukrayinsku doslivno nanovo perekladena [The Bible or books of the Holy Scriptures of the Old and New Testaments. It has been retranslated verbatim from the ancient Hebrew and Greek languages into Ukrainian]. (2002). Kyiv. (in Ukrainian)
Voytovych, S.O. (1994). Svit sotsialnykh vidnosyn v ukrayinskiy kulturi (istoryko-sotsiolohichne doslidzhennya) [The world of social relations in Ukrainian culture (historical and sociological research)]. Kyiv. (in Ukrainian)
Kyyevo-Pecherskyy Pateryk [Kyiv-Pechersk Pateryk]. (2001). Lviv. (in Ukrainian)
Ponomarenko O.V. (2011). Fenomen dyva u “Kyyevo-Pecherskomu Pateryku” [The phenomenon of a miracle in the “Kyiv-Pechersk Pateryk”]. Philosophy and political science in the context of modern culture: Scientific journal, 1(2), 61-67. (in Ukrainian)
Archpriest Seraphim Slobidskyi. (2003). Zakon Bozhyy [God’s law]. Kyiv. (in Ukrainian)
Переглядів анотації: 68 Завантажень PDF: 49
Авторське право (c) 2022 О.О.Осетрова

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.