КОНЦЕПЦІЯ «ФАМІЛІСТИЧНОГО АПРІОРИЗМУ»: ФІЛОСОФСЬКО-КУЛЬТУРОЛОГІЧНИЙ ВИМІР

  • Oleksandr M. Shatalovych Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара https://orcid.org/0000-0001-7388-9216
  • Inna V. Shatalovych Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара https://orcid.org/0000-0001-8679-9228
Ключові слова: сім’я, родина, шлюб, фамілістика, філософія сім’ї, культурологія, апріорі

Анотація

Розглядається питання апріорного характеру фамілістичних інтуїцій у філософсько-культурологічному вимірі. Спираючись на різноманіття концепцій апріорі та пом’якшення суто поза емпіричного розуміння апріоризму, запропоновано доповнити вчення про апріорні форми пізнання «сімейним» виміром (фамілістичні інтуїції шлюбного з’єднання, породження, споріднення), для фіксування якого висунуто термін «фамілістичний апріоризм». Його суть полягає в тому, що кожна людина сприймає світ через апріорні фамілістичні форми (апріорну «логіку» сім’ї) і відтворює їх у власних оцінках і вчинках. Обґрунтування концепції «фамілістичного апріоризму» здійснено у понятійно-термінологічному, онто-гносеологічному, ціннісно-особистісному та історико-культурологічному аспектах. В історії культури сімейність постає як універсальний мовний фрейм, «сімейна» мова, терміни якої об’єднують різні сфери буття і слугують символічному вираженню світу.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографії авторів

Oleksandr M. Shatalovych, Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара

Доктор філософських наук, доцент, професор кафедри філософії,
Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара

Inna V. Shatalovych, Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара

Кандидат філософських наук, доцент кафедри філософії,
Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара

Посилання

Anisin, A.L. & Anisina, S.S. (2006). Sem’ja kak byt i bytie v istorii i zhizni [Family as life and being in history and life]. Tyumen. (in Russian)

Apel, K.-O. (2001). Transformatsiya filosofii [The transformation of philosophy]. M.: Logos. (in Russian)

Beznoshchenko, Ye.A. (2010). Semʹya v sisteme tsennostnykh ustanovok sovremennogo obshchestva [Family in the system of values of modern society]. Vestnik Rossiyskogo universiteta druzhby narodov. Seriya: Filosofiya, 4, 54-58. (in Russian)

Cassirer, E. (2001b). Filosofiya simvolicheskikh form [Philosophy of symbolic forms.]. T.2. Mifologicheskoye myshleniye [Mythological thinking]. M; SPb.: Universitetskaya kniga. (in Russian)

Cassirer, E. (2001а). Filosofiya simvolicheskikh form [Philosophy of symbolic forms.]. T.1. Yazyk M; SPb.: Universitet·skaya kniga. (in Russian)

Chavkin, Allan. (2020). A Family in Crisis: A Family Systems Theory Approach to Arthur Miller’s “I Don’t Need You Any More”. The Arthur Miller Journal, 15(2), 141-162. https://doi.org/10.5325/arthmillj.15.2.0141

Cooley, Ch. (1994). Pervichnyye gruppy [Primary Groups]. Amerikanskaya sotsiologicheskaya myslʹ : Teksty. Pod red. V.I. Dobrenʹkova. M.: Izd-vo MGU, 179-182. (in Russian)

Deniskin S.A. (2020). Filosofija sem’i: prolegomeny [Philosophy of the family: prolegomena]. Vestnik Cheljabinskogo gosudarstvennogo universiteta, 8(442), 49-55. (in Russian)

Dzibel’, G.V. (2001). Fenomen rodstva. Prolegomeny k ideneticheskoj teorii [kinship phenomenon. Prolegomena to the idenetic theory]. Algebra rodstva: Rodstvo. Cistemy rodstva. Sistemy terminov rodstva, (6). SPb.: Muzej antropologii i jetnografii RAN (in Russian).

Gupta, Chhanda. (2018). In Search of Just Families: A Philosophical View. Lexington Books.

Ilʹinykh, S.A. (2013). Familistika: vvedeniye novogo ponyatiya «semeynoye soznaniye» [Familistics: the introduction of a new concept of «family consciousness»]. Izvestiya Tulʹskogo gosudarstvennogo universiteta. Gumanitarnyye nauki, 3-1, 231-240. (in Russian)

Jung, K.G. (1995) K fenomenologii dukha v skazke [Add To Selected Phenomenology of spirit in a fairy tale]. Kulʹturologiya. XX vek : Antologiya. Sost. S.Ya. Levit. Moscow: Yurist, 331-377. (in Russian)

Katrechko, S.L. (2012). Kak vozmozhna metafizika: na puti k nauchnoy (transtsendentalʹnoy) metafizike [How metaphysics is possible: on the way to scientific (transcendental) metaphysics]. Voprosy filosofii, 3, 3-14 (in Russian).

Levi-Strauss, K. (2001). Strukturnaya antropologiya [Structural anthropology]. M.: EKSMO-Press. (in Russian)

Maksapetyan, A.G. (2003). Modeli mira v semioticheskom aspekte (osnovnyye polozheniya) [Models of the world in the semiotic aspect (basic provisions)]. Vestnik obshchestvennykh nauk, 1, 48-60. (in Russian)

Mamardashvili, M.K. (2009). Opyt fizicheskoy metafiziki (Vilʹnyusskiye lektsii po sotsialʹnoy filosofii) [Experience of Physical Metaphysics (Vilnius Lectures on Social Philosophy)]. M.: Progress-Traditsiya. (in Russian)

Merleau-Ponty, M. (1999). Fenomenologiya vospriyatiya [Phenomenology of perception]. St. Petersburg: Yuventa ; Nauka. (in Russian)

Mnogoobraziye apriori [Variety a priori] (2013). Pod red. A.N.Kruglova. M.: Kanon +. (in Russian)

Parsons, T. (2002). O sotsialʹnykh sistemakh [About social systems]. M.: Akademicheskiy Proyekt. (in Russian)

Porus, V.N. (2010). Aposteriori i apriori [A posteriori and a priori]. Novaya filosofskaya entsiklopediya: v 4t. T.1. Ruk. proyekta V.S.Stepin, G.YU.Semigin. M.: Myslʹ, 151. (in Russian)

Rashkovskiy, Ye.B. (2010). Fenomen semʹi (mezhdistsiplinarnyye zametki) [The Phenomenon of the Family (Interdisciplinary Notes)]. Voprosy filosofii, 10, 27-37. (in Russian)

Sheler, M. (1994). Izbrannyye proizvedeniya [Selected works]. M.: Gnozis. (in Russian).

Shvyrev, V.S. (2010). Apriorizm. Novaya filosofskaya entsiklopediya: v 4t. T.1. Ruk. proyekta V.S. Stepin, G.Yu.Semigin. Moscow: Myslʹ, 153-154. (in Russian)

Tolstaya, S.M. (2009). Kategoriya rodstva v etnolingvisticheskoy perspective [The category of kinship in an ethnolinguistic perspective]. Kategoriya rodstva v yazyke i kulʹture. M.: Indrik, 7-22. (in Russian)


Переглядів анотації: 27
Завантажень PDF: 25
Опубліковано
2022-07-25