Естетика музичного постмодерну: проблема конституювання

  • V. Svystun Київський національний університет імені Тараса Шевченка
Ключові слова: музика постмодерну, еклектизм, декострукція, іронія, цитатність, полістилістика, колаж, гра, інтертекстуальність.

Анотація

У статті обґрунтовується необхідність віднайдення продуктивної парадигми естетичного аналізу постмодерної музики, яка стосується не лише його можливих векторів, а й методології, що має бути адекватною природі даного явища.
Дослідження має міждисциплінарний характер, торкаючись питань історико-культурних чинників постмодерної музики, аналітичного досвіду її вивчення музикознавцями та новітньою філософсько-естетичною думкою. В статті зроблено спробу типологізувати понятійно-категоріальний апарат, здатний оптимізувати дослідження згаданого феномену. У зв’язку з цим відповідний музичний матеріал вводиться автором у систему понятійних координат філософії і естетики постмодерну, таких як деконструкція, іронія, цитатність, полістилістика, колаж, гра, інтертекстуальність тощо. При цьому автор виходить із базового для нього розуміння музики як тексту, актуалізуючи відому концепцію тексту Р.Барта по відношенню до природи та розвитку музичної тканини.
У загальному аналізі складових можливої аналітичної парадигми проблема музичної виразності виокремлюється як одна з наріжних і розглядається як закономірність у розвитку музичного мистецтва.
У дослідженні автор актуалізує розуміння музики як мінливої, текучої матерії, що не фіксується у статиці, потребуючи відповідної дослідницької позиції, а надто – рівня метатеорії, пов’язаного із розумінням антропних засад внутрішньої діалектики розвитку мистецтва.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

V. Svystun, Київський національний університет імені Тараса Шевченка
аспірант кафедра етики, естетики та культурології філософського факультету

Посилання

Balakirova S.Yu. Postmodernistski tendentsii v tvorchosti K.Shtokkhauzena [Postmodern tendencies in the work K.Shtokhauzena] / Aktualni fiosofski ta kulturolohichni problemy

suchasnosti: Zb. nauk. prats. [Actual philosophical and cultural issues of the day: Coll. Science. works.] – Kyiv: Kyivskyi derzhavnyi linhvistychnyi universytet. – 2000. – S. 155-162.

Bart R. Strukturalizm kak deyatel’nost’ [Structuralism as an activity] / Izbrannye raboty. Semiotika. Poetika [Selected Works. Semiotics. Poetics]: Per. s fr. – M.: Progress, 1989. – S. 253-262.

Bulez P. Mezhdu poryadkom i khaosom [Between order and chaos]. – M.: Sov. muzyka, 1991. – № 7. – S. 23-28

Bychkov V.V. Leksikon nonklassiki. Khudozhestvenno-esteticheskaya kul’tura XX vek.[Lexicon nonklassiki. Artistic and aesthetic culture of XX century] – M.: «Rossiyskaya politicheskaya entsiklopediya» (ROSSPEN), 2003. – 607 s.

Vvedenie v muzykal’nuyu kompozitsiyu XX veka : ucheb. posobie po kursu «Analiz muzykal’nykh proizvedeniy» dlya stud. vyssh. ucheb. zavedeniy [Introduction to the musical composition of the XX century: Proc. manual for the course «Analysis of musical works» for students. Executive. Proc. Institutions]. – M.: Gumanitar. izd. tsentr VLADOS, 2004. – 231s.

Gorokhov A. Muzprosvet. – M.: Ad Marginem, 2003. – 335 s.

Danilova A. V. Svoeobrazie interpretatsii kategorii «traditsіya» v esteticheskoy teorii i praktike postmodernizma :na materiale tvorchestva E. Denisova: avtoreferat dissertatsii [Originality of interpretation of the category «traditsіya» in aesthetic theory and practice of postmodernism: on a material of creativity E. Denisov]. – M.: Rotaprint MGUKI 2009 – 24 s.

Lazariev, S. H. Spetsyfia muzychnoi tvorchosti v umovakh masovoi kultury [Specifiity of musical creativity in terms of popular culture] / Ukrainska kultura: mynule, suchasne, shliakhy rozvytku: zb. nauk. pr. [Ukrainian Culture: Past, Present and ways of development: Coll. Science. pr.] – Rіvne : RDGU, Vip. 16: u 2 t., t. 1., 2010. S. 220-¬ 225

Man’kovskaya N.B. Estetika postmodernizma [The aesthetics of postmodernism]. – SPb.: Aleteyya, 2000. – 347 s.

Rafiova A.R. Kul’tura postmoderna i muzyka XX veka [Postmodern culture and music of the XX century] / Obrazovanie i kul’tura postmoderna: Sbornik statey [Education and culture of postmodernism]. – Kazan’: Izd-vo Kazansk. un-ta, 2005. - S.70-73.

Silichev D.A. Kul’turologiya. Konspekt lektsiy [Cultural Studies. Lecture notes]. – M.: Prior-izdat, 2004. – 208 s.

Chigareva E., Kholopova V. Al’fred Shnitke. Ocherk zhizni i tvorchestva [Alfred Schnittke. Essay on the life and creativity]. – M.: Sovetskiy kompozitor, 1990. – 350 s.

Shtokkhauzen K. Podobno svobodnoy estestvennoy nauke [Like the free natural science]. – M.: Sov. muzyka, 1990. – № 10. – S. 65- 68

Yudkin I. M. Narysy nimetskoi kultury druhoi polovyny ХХ st [Essays on German culture in the second half of the twentieth century]. – K.: Naukova dumka, 1994. – 184 s.

Clendinning, Jane Piper. Postmodern Architecture/Postmodern Music / Postmodern Music/ Postmodern Thought. – New York: Routledge, 2002. – P. 119–40

Dibelius U. Postmodern in der Music / Neue Zeitschrift fur Musik. – 1989. – № 4. – P. 4-6.

Jonathan D. Kramer. The Nature and Origins of Musical Postmodernism / Postmodern Music/ Postmodern Thought. – New York: Routledge, 2002. – P. 13-27.


Переглядів анотації: 53
Завантажень PDF: 123
Опубліковано
2015-11-03