Формування метаонтологічного виміру особистості у святоотецькій тріадології
Анотація
У статті визначаються передумови включення у філософсько-гуманітарний простір сучасності метаонтологічного виміру особистісності, що відкрився при обгрунтуванні вчення про Святу Трійцю, здійсненому Отцями й Учителями Церкви в «золоту добу» богослов’я; аналізується мета-логіка тринітарного мислення, яка оформилася Великими Каппадокійцями — Святителем Василієм Великим, Григорієм Богословом і Григорієм Ниським при змістовому оновленні філософських категорій «іпостась» (υπόστασις) і «сутність» (ουσία), націленому на духовне сприйняття тріадологічної догматики; встановлюються перспективи подолання раціоцентричної «знеособленості» людини, задані святоотецьким поясненням богодухновенного свідчення про створення її «за образом і подобою» абсолютно особистісного Бога, єдиного за суттю і троїчного в Лицях. На основі виявлення основних векторів проблематизації персонально-суб’єктної самототожності, що прокладаються сучасною філософією у ході осмислення деперсоналізованих моделей суб’єктивності, сформованих при ствердженні раціоцентризму в історико-філософському процесі, доводиться неможливість об’єктивації людською особою власного способу існування, відкритого у досвіді трансцензування як причетність до Божественного буття, ані в абстракціях онтології, заснованих на раціоналізації усвідомленої співвіднесеності, ані в узагальненнях її як онтологічно не визначеної й охарактеризованої на цій підставі як недосяжна в актуальній дійсності. Визнання необ’єктивованості «я» на нинішньому – «постсекулярному» - етапі філософствування розглядається як ключовий момент у ствердженні метаонтологічного характеру проблеми особистості, встановленого на межі ХіХ-ХХ ст. персоналістичною філософією при осмисленні тріадології, викладеної Святими Отцями перших віків християнства. Відповідно магістральною лінією возз’єднання раціональних засад особистісного самовизначення із першоджерелами духовності визнається продовження взаємодії богословського і філософського дискурсів на напрямі, започаткованому при зверненні персоналістської думки до творінь видатних Учителів Церкви – вихідців із Каппадокії. У ході аналізу тієї трансформації категоріальних змістів «іпостасі» (υπόστασις) і «сутності» (ουσία), що була здійснена Святителем Василієм Великим, Григорієм Богословом і Григорієм Ниським при догматичному доведенні тринітарності Божественного буття розкривається фундаментальна струк-тура метаонтології особистісності, яка сформувала підгрунтя для того, щоб подолати обмеженість онтологічних вимірів особистості, запроваджених різними історичними типами раціональності як до, так і після Різдва Христова
Завантаження
Посилання
Arkhimandrit Evlogiy (Patsan). Pravoslavnoe uchenie o roli razuma na puti bogopoznaniya: dissertatsiya na soiskanie uchenoy stepeni kandidata bogosloviya [Orthodox teaching about the role of the mind in the way of knowledge of God: the dissertation for the degree of Candidate of Theology]. – Kiev: KDA, 2007. – 159 s.
Veysman A. D. Grechesko-russkiy slovar’ [Greek-Russian Dictionary]– SPb.: Izdanie avtora, 1899. – 1370 s.
Vestel’ Yu. A. Problema ontologii lichnosti v svyazi s proiskhozhdeniem termina upostasis [Problem of the person ontology in connection with the origin of the term upostasis] / Sinopsis. – 2001. – № 4–5. – S. 165–226.
Gegel’ G.-F.-V. Entsiklopediya fiosofskikh nauk. Tom 3. Filosofia dukha [Encyclopedia of Philosophy. Volume 3. The philosophy of the spirit]. – M.: Mysl’, 1977. – 471s.
Gegel’ G.-F.-V. Filosofia prava [Philosophy of Law]. – M.: Mysl’, 1990. – 524 s.
Grishaeva E. I. Ponyatiya «priroda» i «ipostas’» v rabotakh Vladimira Losskogo i tvoreniyakh ottsov Kappadokiytsev [Concepts of «nature» and «subsistence» in the works of Vladimir Lossky and creations Cappadocian Fathers] / Izvestiya Ural’skogo federal’nogo universiteta. Seriya 3: Obshchestvennye nauki. – 2011. – №1. – S.149 – 158.
Dvoretskaya E. V. Personalisticheskie tendentsii sovremennoy anglo-amerikanskoy fiosofi: diss. [Personalistic tendencies of contemporary Anglo-American philosophy: diss.]. – Sankt-Peterburg, 2001. – 387 s.
Dekart R. Sochineniya. V 2 t. T. 2 [Works. In 2 volumes. Vol. 2]– M.: Mysl’, 1994. – 633 s.
Dionisiy Areopagit, sv. O bozhestvennykh imenakh. O misticheskom bogoslovii [On the Divine Names. On Mystical Theology] – SPb.: Glagol’, 1995. – XXIII, – 370 s.
Esipova L. V. Kontseptsiya lichnosti v svyatootecheskoy traditsii kak istok dlya formirovaniya bazovogo termina russkogo personalizma [Concept of identity in the patristic tradition as a source for the formation of the base term Russian personalism] / Izvestiya VGPU. –
– S. 34 – 37.
Kallist (Uer), ep. Diokliyskiy. Svyataya Troitsa – paradigma chelovecheskoy lichnosti [Holy Trinity - the paradigm of the human personality], Al’fa i Omega. – 2002. – № 2 (32). - S. 110-123.
Karsavin L. P. O lichnosti (About the person), Religiozno-fiosofskie sochineniya [The religious-philosophical writings]. T. I. – M.: Renessans, 1992. – LXXIII, 325 s. – S. 1-232.
Kiprian (Kern), apxim. Antropologiya sv. Grigoriya Palamy [Anthropology St. Gregory Palamas]. – M.: Palomnik, 1996. – LXXVIII, 452 s.
Kiprian (Kern), apxim. Zolotoy vek Svyato-Otecheskoy pis’mennosti [The Golden Age of the Holy Father’s writing]. – M.: Palomnik, 1995. – Reprint: Paris: YMCA-Press, 1931. – 177 s.
Kuraev Andrey, diak. Uroki sektovedeniya [Sect Studies lessons]. – V 2 ch. – Diakon Andrey Kuraev. – SPb.: Formika. – 2002. – Ch.2. – 224 s.
Levinas E. Ot sushchestvovaniya k sushchestvuyushchemu [From existence to existing] / Izbrannoe: Total’nost’ i beskonechnoe [Favorites: Totality and infiite]. – M.; SPb.: Universitetskaya
kniga. 2000. – C. 7 – 65.
Levinas E. Total’nost’ i beskonechnoe [Totality and infiite] / Izbrannoe: Total’nost’ i beskonechnoe [Favorites: Totality and infiite]. – M.; SPb.: Universitetskaya kniga, 2000. – 416 c.
Lega V. P. Problema lichnosti: svyatootecheskiy i fiosofskiy podkhody [Identity problem: patristic and philosophical approaches] / Ezhegodnaya bogoslovskaya konferentsiya Pravoslavnogo
Svyato-Tikhonovskogo Bogoslovskogo Instituta: Materialy 1992-1996 gg. [Annual Theological conference of St. Tikhon’s Orthodox Theological Institute: Materials 1992-1996] – M.: Izd-vo PSTBI, 1996. – S. 281 – 285.
Liotar Zh.-F. Sostoyanie postmoderna [Postmodern Condition]. – M.: Institut eksperimental’noy sotsiologii, SPb.: Aleteyya, 1998. – 160 s.
Losev A. F. Istoriya antichnoy estetiki. Itogi tysyacheletnego razvitiya [History of ancient aesthetics. The results of the Millennium Development]. – Khar’kov: Folio; – M.: OOO «Izdatel’stvo ACT», 2000. – Kn. 1: 832 s. Kn. 2: 688 s.
Losskiy V. N. Bogoslovskoe ponyatie chelovecheskoy lichnosti [Theological concept of the human person] / Bogovidenie. – Mn.: Belorussiy Ekzarkhat – «Kharvest», 2007. S. 400 – 411.
Losskiy N. V. Ponyatie o lichnosti po V. N. Losskomu [The concept of personality by V. N. Lossky] / Pravoslavnoe uchenie o «cheloveke». – M. – Klin: Sinodal’naya Bogoslovskaya
Komissiya – Izdatel’stvo «Khristianskaya zhizn’», 2004. – S. 363-368.
Losskiy V. H. Ocherk misticheskogo bogosloviya Vostochnoy tserkvi. Dogmaticheskoe bogoslovie [Sketch mystical theology of the Eastern Church. Dogmatic theology]– M.: Obshchestvo
lyubiteley pravoslavnoy literatury. Izdatel’stvo imeni svyatitelya L’va, papy Rimskogo, 2009. – 504 s.
Mayboroda A. Slovo «ipostas’» v Svyashchennom Pisanii [The word «subsistence» in Scripture] / Bogoslovskiy sbornik. – 2002. – Vyp. X. – S. 63 – 71.
Meyendorf Ioann, prot. Vvedenie v svyatootecheskoe bogoslovie: Konspekty lektsiy [Introduction to Patristic Theology: Lecture]. – Vil’nyus: Vest’, 1992. – 360 s.
Mozheyko M. A. Zabota ob istine [Care about the truth] / Entsiklopediya postmodernizma [Encyclopedia of postmodernism]. – Mn: Interpresservis. Knizhnyy Dom, 2001. – S. 275–276.
Mozheyko M. A. Ontologiya [Ontology] / Entsiklopediya postmodernizma [Encyclopedia of postmodernism]. – Mn: Interpresservis. Knizhnyy Dom, 2001. – S. 543–544.
Nesmelov V. I. Nauka o cheloveke [The Science of Man]. – SPb.: Obshchestvo pamyati igumenii Taisii, 2013. – 936 s.
Novaya fiosofskaya entsiklopediya: V 4 tt. [The New Encyclopedia of Philosophy]. – M.: «Mysl’». - T. 2 (E-M), 2010. – 634 s.
Okorokov V. B. Transformatsiia zakhidnoievropeiskoi metafiyky (ontolohichnyi zriz): avtoreferat dysertatsii [Transformation of Western metaphysics (ontological cut): Abstract of dissertation]. – Dnіpropetrovs’k, 2003. – 42 s.
Октоихъ, сиречь осмогласникъ. Гласы е7-и.7 Ukrainskaya Pravoslavnaya Tserkov’, Kievskaya Mitropoliya, 2000. – 672 s.
Plotin. Enneady [Ennead]. – K.: UTsIMM-PRESS, 1995. – 394 s.
Пра1вило къ Боже1ственному Причащению. – Kiev: Izdatel’skiy otdel Ukrainskoy Pravoslavnoy Tserkvi, 1994. – sk7v lista.
Sarychev V. D. Svyatootecheskoe uchenie o bogopoznanii [Patristic doctrine of the knowledge of God), Bogoslovskie Trudy [Theological Works]. – 1964. - №3. – 34-63 s.
Svyatitel’ Vasiliy Velikiy. Tvoreniya v 7 chastyakh [Creation in 7 parts] – M.: SvyatoTroitskaya Sergieva Lavra. 1901. Ch. 6. – 312 s.
Svyatitel’ Grigoriy Nisskiy. Ob ustroenii cheloveka [On the dispensation of rights] / Tvoreniya. Ch.1 – M.: Tipografia V. Got’e, 1912. – 222 s.
Sigov K. Problema razryva mezhdu ontologiey i etikoy v sovremennykh ucheniyakh o cheloveke [The problem of the gap between ontology and ethics in the modern doctrine of man]
/ Pravoslavnoe uchenie o cheloveke» [Orthodox doctrine of man.]. – M. – Klin: Sinoidal’naya Bogoslovskaya Komissiya – Izdatel’stvo «Khristianskaya zhizn’», 2004. – S. 380-396.
Slovar’ fiosofskikh terminov [Glossary of philosophical terms]. – M.: «INFRA-M», 2013. – 729 s.
Spasskiy A. A. Istoriya dogmaticheskikh dvizheniy v epokhu Vselenskikh Soborov. Trinitarnyy vopros [History dogmatic movements in the era of the Ecumenical Councils. Trinitarian
question]. – Sergiev Posad: B. i., 1914. – 648 s.
Sofroniy (Sakharov), apxim. Videt’ Boga kak On est’ [Seeing God as He is]. – Essex: Stavropegic Monastery of St. John the Baptist, 1985. – 255 c.
Florenskiy P. A. Stolp i utverzhdenie istiny [Pillar and Ground of Truth]. – M.: Pravda, 1990. – Ch. 1: XVI, 490 s. Ch. 2: – 350 s.
Florenskiy P. A. U vodorazdelov mysli [Watersheds have thought]. – M.: Pravda, 1990. – 448 s.
Florovskiy Georgiy, prot. Vostochnye ottsy IV veka: Iz chteniy v Pravoslavnom Bogoslovskom Institute v Parizhe [Eastern Fathers IV century: From the readings at the Orthodox
Theological Institute in Paris]. – Parizh, 1931. – 240 s.
Fokin A. Trinitarnoe uchenie blazhennogo Avgustina v svete pravoslavnoy triadologii IV veka [Trinitarian doctrine of St. Augustine in the light of the Orthodox triadology IV century] /
Bogoslovskiy sbornik. – 2002. – Vyp. IX. - S. 140-171.
Chursanov S. A. Pravoslavnyy personalizm ХХ veka kak metodologicheskaya osnova bogosloviya i gumanitarnykh issledovaniy v fiosofi kul’tury: diss. [Orthodox personalism of the
twentieth century as a methodological basis of theology and humanities research in the philosophy of culture: diss.]. – M.: 2007. – 320 s.
Yannaras X. Vera Tserkvi: vvedenie v pravoslavnoe bogoslovie [Faith Church: An Introduction to Orthodox theology]. – M.: Tsentr po izucheniyu religiy, 1992. – 232 c.
Yannaras X. Lichnost’ i eros [Personality and Eros], Izbrannoe: Lichnost’ i eros [Favorites: Personality and Eros]. – M.: Rossiyskaya politicheskaya entsiklopediya [ROSSPEN], 2005. S. 87-400.
Allchin A. М. The Ontological Content of the Theological Concept of the Person by Christos Yannaras / Sobornost. – 1970. – Series 6. – № 1. – P. 53-54.
Athanasius Theol. Epistula ad Afros episcopos, PG 26. Col. 1036. L. 20-21.
Boezio S. Contra Eutychen et Nestorium,A cura di L. Obertello. - Genova, 1974. P. 326
Clark S.R.L. How many Selves make me? / Human Being. – Cambridge: Cambridge University Press, 1991.
Clement О. The Roots of Christian Mysticism. Text and Commentary. – New City Press, 1993. –380 p.
John (Zizioulas), metr. of Pergamon. Being as Communion: Studies in Personhood and the Church [With a forew. by John Meyendorff]. – Crestwood (NY): St. Vladimir’s Seminary Press, 1993. – 270 p.
Greek-English Lexicon. Compiled by Н. G. Liddell and R. Scott; revised and augmented by H. S. Jones with assist, of R. McKenzie. – Oxford: Clarendon Press, 1996. – XXXI, 2042 p. With a revised supplement – 1-320 p.
De Halleux Andre. «Hypostase» et «Personne» dans la formation du dogme trinitaire (ea. 375-81) / Revue d’histoire ecclesiastique. – 1984. – Vol. 79. - P. 313-369; 625-670.
Hierotheos (Vlachos), metr. of Nafpaklos. The Person in the Orthodox Tradition, [Translated by Esther Williams]. – Levadia Hellas: Birth of the Theotokos Monastery, 1999. – 359 p.
Kallistos (Ware), bishop of Diokleia. The Human Person as an Icon of the Trinity / Sobornost incorporating Eastern Churches Review. – 1986. – Vol. 8. – P. 6 – 23.
Lévinas E. Аutrement que savoir. – Paris: Osiris, 1988. – 95 p.
Levinas E. Ethique et Infii. Dialogues avec Philippe Nemo. – Paris: Biblio Essais, 1984. – 120 р.
Necloncelle М. Remarques sur I’expression de la personne en grec еt en latin // Explorations personalistes. – Paris, 1970. – P. 47-184.
O’Neill J. The Poverty of Postmodernism. – London: Routledge, 1994. – 216 p.
Post-secular Philosophy: between Philisophy and Theology, ed.: Ph. Blond. – London: Routledge, 1998. – 392 p.
De Vogel C. J. The concept of personality in Greek and Christian Thought / Studies in Philosophy and the History of Philosophy. – Washington, 1963. – Vol. 2. – P. 20 – 60.
Williams R. D. The Theology of Personhood: A study of the Thought of Christos Yannaras / Sobornost. – 1972. – Series 6. – № 6. – P. 415 – 430.
Переглядів анотації: 62 Завантажень PDF: 86