Філософський дискурс сучасності в пошуках справжності суб’єктного: епістемологічні передумови нововідкриття метафізики особистості

  • O. Patsan Дніпропетровський національний університет імені Олеся Гончара
Ключові слова: Абсолютно Особистісний Бог, людська особистість, богопізнання, богоспілкування, самопізнання людини, міжособистісні стосунки, персонально-суб’єктна самототожність.

Анотація

У статті встановлюється та траєкторія відходу від презумпцій самообмеження постметафізики, що була прокладена філософією пізнього постмодернізму при зверненні до гранично-комунікативного досвіду; на основі аналізу концепцій комунікативної раціональності, які ґрунтуються на ствердженні формально-прагматичної – визначеної нормативними вимогами до мовленнєвої дії (Ю. Хабермас) або трансцендентальнопрагматичної – заданої апріорними умовами аргументації (К.-О. Апель) — інтерсуб’єктної єдності, доводиться нездійсненність проявлення суб’єктивності як самототожної в горизонталі міжособистісної комунікації, відстороненої від її вертикалі; у ході осмислення етико феноменологічного співвіднесення горизонтального і вертикального планів інтерперсональних комунікативно-діалогічних взаємин (Е. Левінас) виявляються межі осягнення особистісності у встановленому ним вимірі персонально-суб’єктного саморозкриття, де визначення трансцендентності знання як етичного сприйняття «іншого», прийнятого «я» як образ Божий, сполучається із проголошенням відсутності живого Бога в людському житті, аргументованою понятійно-словесною невиразимістю Його Самосущої Особистості.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

O. Patsan, Дніпропетровський національний університет імені Олеся Гончара
кандидат богослов’я, кандидат філософських наук,
доцент кафедри філософії,

Посилання

Abushenko V. L. Identichnost’ [The Identity] // Entsiklopediya postmodernizma [red.-sost. Gritsanov A. A., Mozheyko M. A.]. – Mn: Interpresservis. Knizhnyy Dom, 2001. – S. 298–301.

Arkhimandrit Evlogiy (Patsan). Pravoslavnoe uchenie o roli razuma na puti bogopoznaniya [The Orthodox teaching on the role of the mind in the way of knowledge]: dissertatsiya na soiskanie uchenoy stepeni kandidata bogosloviya – Kiev: KDA, 2008. – 159 s.

Vorob’eva S. V. «Total’nost’ i beskonechnoe» E. Levinasa [«Totality and infinite» E. Levinas] // Entsiklopediya postmodernizma [red.-sost. Gritsanov A. A., Mozheyko M. A.]. – Mn: Interpresservis. Knizhnyy Dom, 2001. – S. 837–842.

Gornykh A. A., Gritsanov A. A. Dekonstruktsiya [Deconstruction] // Entsiklopediya postmodernizma [red.-sost. Gritsanov A. A., Mozheyko M. A.]. – Mn: «Interpresservis. Knizhnyy Dom», 2001. – S. 196–197.

Derrida Zh. O grammatologii [On grammatologie]. – M.: Ad Marginem, 2000. – 540 s.

Liotar Zh.-F. Sostoyanie postmoderna [The postmodern condition]. – M.: Institut eksperimental’noy sotsiologii, SPb.: Aleteyya, 1998. – 160 s.

Nazarchuk A. V. Yu. Khabermas i K.-O. Apel’: dva podkhoda k obosnovaniyu teorii obshchestva v sovremennoy nemetskoy filosofii [Habermas and K.-A., APEL: two approaches to the study of the theory of society in modern German philosophy] // Russkiy filologicheskiy vestnik,

, № 5. – URL: http://www.nazarchuk.com/articles/article4.html (Accessed 04.09.2017)

Patsan V. O. (Yevlohii, arkhiiepyskop Novomoskovskyi) Osoblyvosti formuvannia postsekuliarnoho prostoru samovyznachennia osobystosti [Features of formation of a postsecular society-determination of personality] // Aktual’nye nauchnye issledovaniya v sovremennom mire:

IScience.: sbornik nauchnykh trudov, 2016, Vyp.12 (20), S.127–132.

Prepodobnyy Feodosiy Kievo-Pecherskiy. Slovo svyatago Fedos’ya igumena Pecher’skago monastyrya o vѣre krest’yanskoy і o latyn’skoі [The word of St. Theodosia Pecherskogo Abbot of the monastery of the faith of the peasant and latinsko] // Literaturnoe nasledie Feodosiya Pecherskogo [avt.-cost. Eremin I. P.] / Trudy otdela drevnerusskoy literatury Instituta literatury Akademii nauk SSSR. T.5. – M. – L.,1947. – S. 158–184.

Svyatitel’ Vasiliy Velikiy. Beseda pervaya o sotvorenii cheloveka [Talk first about the creation of man] // Zhurnal Moskovskoy patriarkhii, 1972, №1, S. 30–38.

Chursanov S. A. Pravoslavnyy personalizm XX veka kak metodologicheskaya osnova bogosloviya i gumanitarnykh issledovaniy v filosofii kul’tury [Orthodox personalism of the XX century as a methodological basis of theology and Humanities studies in the philosophy of culture]: avtoreferat diss. na soiskanie uchenoy stepeni kand. filos. nauk: 09.00.13. – M., 2007. – 20 s.

Yampol’skaya A. V. Ideya beskonechnogo u Levinasa i Koyre [The idea of the infinite, Levinas and the coir] // Voprosy filosofii, 2009, №8. – URL: http://vphil.ru/index.php?option=com_content&task=view&id=64&Itemid=52 (Acessed 04.09.2017)

Blond Ph. Introduction: Theology before philosophy // Post-secular philosophy: Between philosophy and theology. – Routledge, 1998, P. 3–4.

Clark Stephen R. L. «How many Selves make me?» in D.Cockburn (Ed.) // «Human Being». – Cambridge: Cambridge University Press, 1991.

Habermas J. Religion ad Rationality: Essays on Reason, God and Modernity – Cambridge, MA: MIT Press, 2002. – 384 p.

Lévinas E. Du Sacré au Saint. – Paris: Minuit, 1977. – 183 p.

Lévinas E. En découvrant l’existence avec Husserl et Heidegger. – Paris: Vrin, 1949. – 336 p.

Lévinas E. Théorie de l’intuition dans la phénoménologie de Husserl. – Paris: Alcan, 1930. – 223 p.

Levinas E. Totalite et infini: essai sur l’extériorité. – Paris: Le Livre de Poche, 1990. – 346 p.

Lévinas E., Petitdemange G., Rolland J. Аutrement que savoir. – Paris: Osiris, 1988. – 95 p.

O’Neill J. The Poverty of Postmodernism. – London: Routledge, 1994. – 216 p.

Patsan V. O. (Atchbishop Eulogius of Novomoskovsk) Spirituality and Rationality: the Ways of Reuniting in the Post-Secular Space of the Personal Self-Knowledge // International Scientific Review, Boston, 2017, №1(32), P. 57–60.


Переглядів анотації: 33
Завантажень PDF: 59
Опубліковано
2017-06-03
Як цитувати