Філософський дискурс сучасності в пошуках справжності суб’єктного: епістемологічні передумови нововідкриття метафізики особистості
Анотація
У статті встановлюється та траєкторія відходу від презумпцій самообмеження постметафізики, що була прокладена філософією пізнього постмодернізму при зверненні до гранично-комунікативного досвіду; на основі аналізу концепцій комунікативної раціональності, які ґрунтуються на ствердженні формально-прагматичної – визначеної нормативними вимогами до мовленнєвої дії (Ю. Хабермас) або трансцендентальнопрагматичної – заданої апріорними умовами аргументації (К.-О. Апель) — інтерсуб’єктної єдності, доводиться нездійсненність проявлення суб’єктивності як самототожної в горизонталі міжособистісної комунікації, відстороненої від її вертикалі; у ході осмислення етико феноменологічного співвіднесення горизонтального і вертикального планів інтерперсональних комунікативно-діалогічних взаємин (Е. Левінас) виявляються межі осягнення особистісності у встановленому ним вимірі персонально-суб’єктного саморозкриття, де визначення трансцендентності знання як етичного сприйняття «іншого», прийнятого «я» як образ Божий, сполучається із проголошенням відсутності живого Бога в людському житті, аргументованою понятійно-словесною невиразимістю Його Самосущої Особистості.Завантаження
Посилання
Abushenko V. L. Identichnost’ [The Identity] // Entsiklopediya postmodernizma [red.-sost. Gritsanov A. A., Mozheyko M. A.]. – Mn: Interpresservis. Knizhnyy Dom, 2001. – S. 298–301.
Arkhimandrit Evlogiy (Patsan). Pravoslavnoe uchenie o roli razuma na puti bogopoznaniya [The Orthodox teaching on the role of the mind in the way of knowledge]: dissertatsiya na soiskanie uchenoy stepeni kandidata bogosloviya – Kiev: KDA, 2008. – 159 s.
Vorob’eva S. V. «Total’nost’ i beskonechnoe» E. Levinasa [«Totality and infinite» E. Levinas] // Entsiklopediya postmodernizma [red.-sost. Gritsanov A. A., Mozheyko M. A.]. – Mn: Interpresservis. Knizhnyy Dom, 2001. – S. 837–842.
Gornykh A. A., Gritsanov A. A. Dekonstruktsiya [Deconstruction] // Entsiklopediya postmodernizma [red.-sost. Gritsanov A. A., Mozheyko M. A.]. – Mn: «Interpresservis. Knizhnyy Dom», 2001. – S. 196–197.
Derrida Zh. O grammatologii [On grammatologie]. – M.: Ad Marginem, 2000. – 540 s.
Liotar Zh.-F. Sostoyanie postmoderna [The postmodern condition]. – M.: Institut eksperimental’noy sotsiologii, SPb.: Aleteyya, 1998. – 160 s.
Nazarchuk A. V. Yu. Khabermas i K.-O. Apel’: dva podkhoda k obosnovaniyu teorii obshchestva v sovremennoy nemetskoy filosofii [Habermas and K.-A., APEL: two approaches to the study of the theory of society in modern German philosophy] // Russkiy filologicheskiy vestnik,
, № 5. – URL: http://www.nazarchuk.com/articles/article4.html (Accessed 04.09.2017)
Patsan V. O. (Yevlohii, arkhiiepyskop Novomoskovskyi) Osoblyvosti formuvannia postsekuliarnoho prostoru samovyznachennia osobystosti [Features of formation of a postsecular society-determination of personality] // Aktual’nye nauchnye issledovaniya v sovremennom mire:
IScience.: sbornik nauchnykh trudov, 2016, Vyp.12 (20), S.127–132.
Prepodobnyy Feodosiy Kievo-Pecherskiy. Slovo svyatago Fedos’ya igumena Pecher’skago monastyrya o vѣre krest’yanskoy і o latyn’skoі [The word of St. Theodosia Pecherskogo Abbot of the monastery of the faith of the peasant and latinsko] // Literaturnoe nasledie Feodosiya Pecherskogo [avt.-cost. Eremin I. P.] / Trudy otdela drevnerusskoy literatury Instituta literatury Akademii nauk SSSR. T.5. – M. – L.,1947. – S. 158–184.
Svyatitel’ Vasiliy Velikiy. Beseda pervaya o sotvorenii cheloveka [Talk first about the creation of man] // Zhurnal Moskovskoy patriarkhii, 1972, №1, S. 30–38.
Chursanov S. A. Pravoslavnyy personalizm XX veka kak metodologicheskaya osnova bogosloviya i gumanitarnykh issledovaniy v filosofii kul’tury [Orthodox personalism of the XX century as a methodological basis of theology and Humanities studies in the philosophy of culture]: avtoreferat diss. na soiskanie uchenoy stepeni kand. filos. nauk: 09.00.13. – M., 2007. – 20 s.
Yampol’skaya A. V. Ideya beskonechnogo u Levinasa i Koyre [The idea of the infinite, Levinas and the coir] // Voprosy filosofii, 2009, №8. – URL: http://vphil.ru/index.php?option=com_content&task=view&id=64&Itemid=52 (Acessed 04.09.2017)
Blond Ph. Introduction: Theology before philosophy // Post-secular philosophy: Between philosophy and theology. – Routledge, 1998, P. 3–4.
Clark Stephen R. L. «How many Selves make me?» in D.Cockburn (Ed.) // «Human Being». – Cambridge: Cambridge University Press, 1991.
Habermas J. Religion ad Rationality: Essays on Reason, God and Modernity – Cambridge, MA: MIT Press, 2002. – 384 p.
Lévinas E. Du Sacré au Saint. – Paris: Minuit, 1977. – 183 p.
Lévinas E. En découvrant l’existence avec Husserl et Heidegger. – Paris: Vrin, 1949. – 336 p.
Lévinas E. Théorie de l’intuition dans la phénoménologie de Husserl. – Paris: Alcan, 1930. – 223 p.
Levinas E. Totalite et infini: essai sur l’extériorité. – Paris: Le Livre de Poche, 1990. – 346 p.
Lévinas E., Petitdemange G., Rolland J. Аutrement que savoir. – Paris: Osiris, 1988. – 95 p.
O’Neill J. The Poverty of Postmodernism. – London: Routledge, 1994. – 216 p.
Patsan V. O. (Atchbishop Eulogius of Novomoskovsk) Spirituality and Rationality: the Ways of Reuniting in the Post-Secular Space of the Personal Self-Knowledge // International Scientific Review, Boston, 2017, №1(32), P. 57–60.
Переглядів анотації: 33 Завантажень PDF: 59