Людина як мета освіти: орієнтири та концептуальні пріоритети

  • S. Ganaba Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка
Ключові слова: освіта, мета освіти, людина, трансформативні здібності, відкрите знання.

Анотація

Сучасна українська освіта знаходиться у стані перманентних змін. Ці зміни пов’язані із необхідністю не лише ефективно відповідати на виклики сучасної епохи, а й продукувати низку ідей, які окреслять орієнтири подальшого поступу суспільства. Позбутися недоліків та дати ефективні відповіді на виклики сучасної епохи освіта зможе за умови, що буде розвиватися відповідно до іманентної природи людини. Вона розумітиметься середовищем у якому розвиваються природні задатки тих, хто навчається та у якому відбуватиметься їх постійне зростання відповідно до здібностей, нахилів, інтересів тощо. Ці настанови є релевантними за умови відмови від
стандартизованої й уніфікованої освіти на користь природної, органічної. Така освіта ґрунтується на особистісних потребах людини та випливає з її природних задатків. Переосмислення освітніх практик у контексті соціокультурних зрушень зумовлює необхідність окреслення нових орієнтирів розвитку. До таких орієнтирів слід віднести: розуміння навчання як активного процесу творення знань, спрямованість навчання на саморозвиток особистості; розуміння освітньої діяльності як трансформативного процесу, що створює умови для само трансформації особистості. Врахування й розвиток цих орієнтирів дозволяє зрозуміти навчальну діяльність як практику відкритого знання, що здобувається шляхом самостійної взаємодії суб’єктів навчання й презентує функціонування освітньої діяльності як пластичної, гнучкої й само організованої освітньої системи. Освіта презентується як простір свободи, у якому суб’єкти навчання отримують можливість вільного самовираження й вільного вибору того, що їх цікавить. 


Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

S. Ganaba, Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка
доктор філософських наук, доцент,
доцент кафедри філософських дисциплін

Посилання

Bauman Z. Tekuchaya sovremennost’ [Liquid modernity]; [per. s angl; pod red. Yu. V. Asochakova]. – SPb : Piter, 2008. – 240s.

Zhukova E. A. Hi-Tech: fenomen, funktsii, formy [Hi-Tech: the phenomenon of function, form] / pod red. I. V. Melik-Gaykazyan. – Tomsk : Izd-vo Tomskogo gosud. ped. un-ta, 2007. – 376 s. – (Seriya «Sistemy i modeli: granitsy interpretatsiy»).

Karpov A. O. Transformativnye uchebnye programmy [Transformative curriculum] // Znanie, ponimanie. Umenie, 2011, № 1, S. 52–56.

Knyazeva E. Nauchis’ uchit’sya [Learn learning], – URL: http://spkurdyumov.narod.ru/knyazevalena33.htm. (Accessed 25.05.17)

Nesterov A. Yu. Problema cheloveka v svete ideologii evolyutsionnogo transgumanizma [The Problem of man in the light of the ideology of evolutionary transhumanism] // Global’noe budushchee 2045. Konvergentnye tekhnologii (NBIKS) i transgumanisticheskaya evolyutsiya / pod red. prof. D. I. Dubrovskogo. – M. : OOO «Izd-vo MBA», 2013. – S. 183–192.

Robinson K., Aronika Lu. Shkola maibutnoho. Revoliutsiia, shcho nazavzhdy zminyt osvitu [School of the future. Revolution that will forever change education]. – Lviv: Litopys, 2016. – 258s.


Переглядів анотації: 11
Завантажень PDF: 8
Опубліковано
2017-09-03