ЦИВІЛІЗАЦІЙНИЙ ПІДХІД ЯК ІНСТРУМЕНТ АНАЛІЗУ СИСТЕМИ ІНДУСТРІАЛЬНОЇ ОСВІТИ

  • Vasyl I. Zinkevich Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка https://orcid.org/0000-0003-1004-1685
Ключові слова: соціальна система освіти, цивілізація, цивілізаційний підхід, життєвий цикл, зародження, зростання, зрілість, сходження.

Анотація

У статті обґрунтовується гіпотеза про те, що сучасні проблеми розбудови освіти ХХІ ст. сучасні філософія освіти і педагогіка вирішити не спроможні, оскільки їх методологічні засоби не здатні це зробити. Тому пропонується звернутися до теорії пізнання основним методом якої «є ідеальне розумове відтворення предмета вивчення у відповідних категоріальних структурах». На цій основі здійснити раціональну реконструкцію предмету дослідження – соціальну систему індустріальної освіти, як найбільш вивчену і реально ще діючу цілісність. Для ефективного відтворення її структурних і функціональних параметрів пропонується звернутися до парадигми «життєвого циклу освітніх систем у контексті цивілізаційного підходу» на основі використання когнітивного аналізу. Її перевага полягає тільки у тому, що даний концепт «схоплює» явище освіти в цілому. Це означає, що явище цивілізаційної освіти вивчається у якості соціального інституту і соціальної системи індустріального суспільства.
При цьому сила когнітивного аналізу полягає у тому, що у якості вихідних одиниць аналізу виступає накопичено світовою спільнотою наукове знання про освіту. Новим є виявлення діалектики суб’єктного та об’єктного виміру когнітивних практик. Це дозволяє проводити дослідження когнітивного виміру еволюції сфери знання на основі системних відносин, які складаються в процесі формування нових проблемних областей. Цей висновок має принципове значення, оскільки є потреба у подальшому дослідити проблему становлення глобальної освіти у горизонті саморозгортання інформаційної цивілізації.
Нова форма життєустрою планетарного світу, ще тільки народжується, тому спрогнозувати саморозгортання і форму системи освіти можна тільки на основі вивчення загальних алгоритмів зміни форм його буття на попередніх етапах. При цьому звертається увага на той факт, що освіта інформаційної цивілізації не виростає з освіти індустріальної доби.

Біографія автора

Vasyl I. Zinkevich, Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка

Кандидат сільськогосподарських наук, доцент кафедри економіки та менеджменту Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка.

Посилання

Punchenko, O.P. Obrazovanie v sisteme filosofskih cennostej: Monografiya /O.P.Punchenko, N.O. Punchenko. Odessa.: Pechatnyj dom, 2010. 506 s.

Yutti, Sherrer. Civilizaciya: ot lokalnogo k globalnomu Gradu: Monografiya. Doneck: DonNTU, UNITEH, 2008. 236 s.

Gudozhnik, G.S. Civilizaciya: razvitie i sovremennost. Voprosy filosofii. 1986, № 3 S. 36-37.

Galchinskij, A. S. Stanovlennya suspilstva postformacijnoyi civilizaciyi: Navch. osibnik / A.S. Galchinskij. K.: Visha shkola, 1993. 544 s.

Erasov, B.S. Kultura, religiya i civilizaciya na Vostoke (Ocherki obshej teorii). M.: Nauka. Gl. red. Vostochnoj literatury, 1990. S.88.

Murza, D.E. Vostochnohristianskaya civilizaciya: sociokulturnoe ustroenie i identichnost. Doneck: Veber, 2009. 476 s.

Filosofiya istorii: Ucheb. dlya studentov vuzov, obuchayushihsya po gumanit. spec. i napravleniyam / A.S. Panarin, I.A. Vasilenko, E.A. Karcev i dr.; Pod red. A.S. Panarina. M.: Gardariki, 1999. 431 s.

Filosofskij enciklopedicheskij slovar. M.: 1983, S. 765.

Civilizacijnij pidhid. Rezhim dostupu://https://uk.wikipedia. org/wiki.

Chernyak, E.B. Civiliografiya. M., 1996. 384s.

Toffler, Elvin. Tretya Hvilya / 3 angl. per. A. Yevsa. K.: Vid. dim «Vsesvit», 2000. S. 15.

Beh, V.P. Na porozi singulyarnosti: planetarna spilnota u viri Vsesvitu. Monografiya V.P. Beh, Yu.V. Beh; Min-vo osviti i nauki Ukrayini; Nac. ped. un-t imeni M.P.Dragomanova. K.: MP Lesya, 2014. 220 s.

Korsak, K. Osvita i suspilstvo – dorogovkazi rozvitku. Ridna shkola. 2002, №5. S.7.

Ognevʼyuk, V. Osvita v sistemi cinnostej stalogo lyudskogo rozvitku. K., 2003. 448s.

Опубліковано
2019-12-25