Образи селянської пастви в уявленнях духовенства ХIХ – початку ХХ століття: соціально-філософський аналіз

Ключові слова: селяни, паства, образи, духовенство.

Анотація

У даній статті мова йде про соціальне конструювання селянського світу представниками духовного стану. Церква здійснювала власну класифікацію селянського світу, намагаючись уніфікувати його у відповідності з кількома соціально-утопічними категоріями. Перша категорія, пов’язана з дискурсом Просвітництва, це «брудні забобони», друга - «богоносці», народжена слов’янофільством і релігійно-месіанським народництвом, третя - «протестанти», викликана до життя впливом європоцентризма, і, нарешті, четверта категорія вміщала в себе «схибнутих параноїків», тобто, тих, кому не знайшлося місця в інших класифікаційних нішах. Вибудовування культурної комунікації з селянської паствою в рамках вказаних категорій було в руках Церкви інструментом семіотичної модернізації аморфної і неструктурованої селянської пастви.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Serhiy Volodymyrovych Savchenko, Національна металургійна академія України

Кандидат історичних наук, доцент, доцент кафедри документознавства та інформаційної діяльності Національної металургійної академії України.

Посилання

Andrievskiy, V. Z mynuloho (1917 rik na Poltavschini). BerlIn, 1921. 159 s.

Ahiezer, A., Kozlova N. Matveeva S. Modernizatsiya v Rossii i konflikt tsennostey. M., 1994. 250 s.

Bellyustin, I., svyasch. Opisanie selskogo duhovenstva. Leypig, 1858. 168 s.

Berger, P., Lukman, T. Sotsialnoe konstruirovanie realnosti. traktat po sotsiologii znaniya. M., 1995. 336 s.

Berdyaev, N. Novoe religioznoe soznanie i obschestvennost. SPb., 1907. 287 s.

Bessmertnyiy, Yu. «Annalyi»: perelomnyiy etap? Odissey. M., 1991. S.7-25.

Behterev, V.M. Ob’ektivnaya psihologiya. M.,1991. 480 s.

Bogorodskiy, F., svyasch. Ne ob unichtozhenii neofitsialnogo otdela eparhialnyih vedomostey nuzhno dumat. Ekaterinoslavskiy eparhialnyie vedomosti (EEV). 1907. # 27. S. 603-606.

Buduschee Pravoslavnoy Tserkvi i duhovenstva v obnovlenii Rossii // Arhangelskie eparhialnyie vedomosti. 1917. # 13-24. S. 202-204.

Van der Loo H., van Rayen V. Modernizatsiya. Proekt i paradoks. Ab imperio. 2002. #.1. S.33-64.

Vpechatleniya. Missionerskie kursyi v Taganroge. EEV. 1913. # 16. S. 473-475.

Gotovyi li myi? EEV. 1905 # 11-12. S. 314-315.

Gratsiozi, A. Velikaya krestyanskaya voyna v SSSR. M., 2008. 136 s.

Grof, S. Duhovnyiy krizis: kogda preobrazovanie lichnosti stanovitsya krizisom [Elektronnyiy resurs] Rezhim dostupa: https://www.litmir.me/br/?b=102701&p=2

Dzheyms, U. Mnogoobrazie religioznogo opyita. M., 1993. 218 s.

Dobroe nachinanie. EEV. # 9. S. 319-325.

Dostoevskiy, F.M. Ryad statey o russkoy literature.V. Poslednie literaturnyie yavleniya. Gazeta “Den” [Elektronnyiy resurs] Rezhim dostupa: http://dostoevskiy-lit.ru/dostoevskiy/public/o-russkoj-literature/orl-v-poslednie-literaturnye-yavleniya.htm

Dumyi i chayaniya Ekaterinoslavskogo duhovenstva. EEV. 1908. # 13. S. 458-472.

Duhovnoe edinenie pastyirya s pastvoyu kak glavneyshee neobhodimoe uslovie pastyirskogo avtoriteta v nastoyaschee vremya. EEV. # 11-12. 1905. S. 317-318.

Duhovnyiy reglament. SPb., 1779. 112 s.

Ivanov-Razumnik. Istoriya russkoy obschestvennoy myisli. T.2. SPb.,1911. 521 s.

K voprosu o tserkovno-prihodskih popechitelstvah. EEV. 1886. #19. S. 465-472.

Kamyu, A. Buntuyuschiy chelovek. M., 1990. 415 s.

Katkov, M.N. Delo o «hozhdenii v narod» [Elektronnyiy resurs] Rezhim dostupa: http://dugward.ru/library/katkov/katkov_delo_o_hojdenii.html

Kozubovskiy, S. svyasch. Chto chitat pravoslavno-russkomu narodu? EEV. 1911. # 3. S. 79-81.

Koposov, N. Kak dumayut istoriki. M., 2001. 340 s.

Kutko, I., Chugunov V. Prizrenie dushevnobolnyih v Harkovskoy gubernii v kontse HIH stoletiya [Elektronnyiy resurs] Rezhim dostupa: http://psychiatry.org.ua/books/history/paper36.htm

Levi-Stross, K. Pervobyitnoe myishlenie. M., 1994. 384 s.

Leontev, K. Sredniy evropeets kak orudie vsemirnogo razrusheniya Elektronnyiy resurs] – Rezhim dostupa: http://lib.ru/FILOSOF/LEONTIEV_K/s_evropeec.txt

Lotman, Yu.M. Vnutri myislyaschih mirov. M., 1996. 464 s.

Lotman, Yu.M. Russo i russkaya kultura HVIII – nachala HIH veka. Izbrannyie stati v z-h tomah. T.3. Tallinn, 1993. 495 s.

Minskiy, N. Narod i intelligentsiya. Russkaya myisl. Kn. 9. M., 1909. S. 99-110.

Nikanor (Brovkovich), arhiepiskop. Vospominaniya. Pereezd iz Novocherkasska v Ufu. Kievskiy Sobor 1884 goda. M., 1908. 112 s.

Nilus, S. Bliz est, pri dvereh. Mgarskiy monastyir, 2001. 382 s.

Ob’edinennoe dvoryanstvo. S’ezdyi upolnomochennyih gubernskih dvoryanskih obschestv. 1906-1916. V 3-h t. T.2. 1909-19012. Kn. 2. 1911-1912. S., ROSSPEN, 2001. 608 s.

Pastyiryu o.P.P-mu i vsem mestnyim pastyiryam. Ekaterinoslavskaya Zemskaya gazeta. 22 iyunya 1916 g. # 57. S. 2.

Pisma Patriarha Aleksiya svoemu duhovniku. M., 2000. 304 s.

Pobedonostsev, K.P. Moskovskiy sbornik. M., 2005. [Elektronnyiy resurs] Rezhim dostupa: http://www.wco.ru/biblio/books/pobedonoscev1/Main.htm

Rasporyazheniya eparhialnogo nachalstva (k svedeniyu duhovenstva Ekaterinoslavskoy eparhii). EEV. 1883. #1. S. 5-6.

Rozanov, A. Zapiski selskogo svyaschennika. Byit i nuzhdyi pravoslavnogo duhovenstva. SPb., 1882. 324 s.

Rozov, A.N. Selskiy svyaschennik v prazdnichnoy kulture russkoy derevni HIH – nachala HH v. Vestnik Syiktyivkarskogo universiteta. Seriya gumanitarnyih nauk. 2016. # 5. S. 56-65.

Rozyisk o raskolnicheskoy bryinskoy vere. M., 1855. 643 s.

Runkevich, S.G. Russkaya Tserkov v HIH veke. SPb., 1901. 265 s.

Russo, Zh.Zh. Emil ili o vospitanii [Elektronnyiy resurs] Rezhim dostupa: http://www.gumer.info/bibliotek_Buks/Pedagog/galag/12.php

Savelev, I. svyasch. K voprosu o materialnom obespechenii duhovenstva. EEV. 1917. # 4. S. 64-67.

Said, E. Orientalizm. SPb., 2006. 637 s.

Sikorskiy, I.A. Psihopaticheskaya epidemiya 1892 goda v Kievskoy gubernii. Kiev, 1893. 46 s.

Stepun, F. Byivshee i nesbyivsheesya. Nyu York, 1956. 391 s.

Terner, V. Simvol i ritual. M., 1983. 277 s.

Tihomirov, L. K reforme obnovlennoy Rossii. M., 1912. 343 s.

Truhmanov, I. Na povorote zhizni. Ekaterinoslavskiy blagovestnik. Ekaterinoslav, 1914. S. 9-19.

Firsov, S. Vremya v sudbe. SPb., 2005. 396 s.

Firsov, S. Tserkov v imperii. SPb., 2007. 460 s.

Frank, S. Dostoevskiy i krizis gumanizma. Put. Parizh, 1931. #27. S. 73-78.

Fridman, P. Obraz krestyanina v pozdnesrednevekovoy Germanii (po Gugo Grimbergskomu i Feliksu Himmerli). Odissey. M., 1994. s. 38-50.

Engelgardt, A.N. Iz derevni. 12 pisem. SPb., 1999. 728 s.

Etkind, A. Vnutrennyaya kolonizatsiya. M., 2013. 448 s.

Uspenskij, P. Kniga by`tiya moego. T.1. SPb, 1894. 797 s. Yudin T.I. Ocherki istorii otechestvennoy psihiatrii. M., 1951. 481 s.

Chebankova, Elena. Russia’s idea of the multipolar world order: origins and main dimensions. Post-Soviet Affairs. Vol. 33. 2017. p.217-234.

Eklof, Ben. Russian Peasant School. Officialdom, village culture and Popular pedagogy, 1861-1914. Berkeley, Los Angeles, London. University of California Press, 1986. 652 p.

Zhuk, S. Russia’s Lost Reformation. Peasants, Millennialism, and Radical Sects in Southern Russia and Ukraine, 1830-1917. Washington: Woodrow Wilson Center Press.


Переглядів анотації: 61
Завантажень PDF: 40
Опубліковано
2019-12-25